Biatlon je kombináciou behu na lyžiach so streľbou, a ten letný behu na kolieskových lyžiach so streľbou podľa rovnakých pravidiel Medzinárodnej biatlonovej únie, ktorá aj letný biatlon zastrešuje.
No kolieskové lyže nemajú dlhú históriu. Letné MS sa jazdia od roku 1996, no až do roku 2009 ešte ako beh so streľbou. Mnohé strediská totiž neboli vybavené kolieskovou dráhou a ani samotné kolieskové lyže ako najlepšia imitácia behu na lyžiach ešte neboli tak rozšírené. Osrblie organizovalo dve takéto majstrovstvá sveta, a to v rokoch 1998 a 2004.
V roku 2006 zaradila IBU do svojho oficiálneho programu prvé preteky na kolieskových lyžiach, no štyri roky do spomínaného roku 2009 sa jazdili paralelné šampionáty. Od roku 2010 sa už jazdí iba šampionát na kolieskových lyžiach. Lyže tímom počas súťaží na MS poskytuje priamo IBU od fínskej značky Marwe, ktorá prichádza do dejiska aj so servisným tímom, ktorý sa o tieto lyže stará. Každý pretekár pred pretekmi dostane náhodný pár lyží. Odpadá tak súperenie servisných tímov jednotlivých reprezentácií, čo dáva väčšiu šancu finančne menej zabezpečeným krajinám.
Do roku 2018 sa jazdievalo v disciplínach so zimnou dĺžkou, teda muži šprint (rýchlostné preteky) na 10 km, ženy 7,5 km a podobne, no pre zvýšenie atraktivity, vyrovnanosť a fakt, že rýchlosť biatlonistu na kolieskových lyžiach je o niečo pomalšia ako na klasických lyžiach v zime, boli vzdialenosti skrátené na dorasteneckú úroveň. Ženy a juniorky teda bežia šprint na 6 km (L+S), muži a juniori na 7,5 km (L+S).
Keďže má najkratšie biatlonové kolo 1500 metrov, superšprint sa už nedal skrátiť, teda sa štandardne jazdí v kvalifikácii na 4,5 km (L+S) a finále na 7,5 km (L+L+S+S). V Osrblí uvidíme aj stíhacie preteky pre juniorky na 7,5 km (L+L+S+S) a juniorov na 10 km (L+L+S+S). Nebudú však štartovať s klasickým odstupom z rýchlostných pretekov, ale ich štartové manko sa oproti šprintu skráti na polovicu. A seniorské kategórie pôjdu namiesto stíhačky a gala masový štart. Ženy na 10 km (L+L+S+S), muži na 12,5 km (L+L+S+S).
V praxi to znamená, že sa využívajú iba kolá dlhé 1500, 2000 a 2500 metrov. Nie sú potrebné ďalšie okruhy, ktoré poznáme zo zimy - 3000 m, 3300 m a 4000 m. V Osrblí je vybudovaná iba dráha na 2,5 km, teda dlhšie by sa ani jazdiť nemohli. No za súčasných pravidiel to ani nie je potrebné.
Vo všetkých súťažiach sa nepresný výstrel trestá trestným kolom. V šprinte aj masovom štarte je to klasických 150 metrov navyše, v superšprinte aj stíhačke sa budú jazdiť iba polovičné trestné kolá. Pri týchto dvoch disciplínach je tak ešte dôležitejšia ako v zime rýchlosť streľby, keďže v trestnom kole sa až tak dlho nezdržíte.
Písali sme krátko o histórii letného biatlonu i rozdieloch v pravidlách, no pretekári by vedeli hovoriť o rozdieloch pri technike jazdy na kolieskových lyžiach. O čosi častejšie sa padá, keďže malé kolieska sú náchylné na akékoľvek nerovnosti a rovnako treba zvládnuť aj o niečo komplikovanejšiu techniku brzdenia. Odraz palíc z asfaltu dáva telu a ramenám väčší spätný ráz ako sneh v zime. Hovorí sa, že vynimajúc brzdenie leto praje aj menej technicky zdatným pretekárom. Väčšiu úlohu hrá hrubá sila.
Medzi zaujímavosti patrí aj to, že na rozdiel od zimy musia pretekári v lete nosiť prilbu, keďže náraz hlavy o asfalt by mohol mať veľmi vážne zdravotné následky. Prilba, na ktorej je aj štartové číslo, však biatlonistom mierne prekáža pri streľbe. Naopak, oproti chladnej zime majú pri lepšom počasí oveľa lepší cit v prste na spúšti.